342672 Μηνύματα  51033 Θέματα  106320 Μέλη  55 Online
Εμφάνιση αποτελεσμάτων : 1 έως 2 από 2

Θέμα: ΡΕΜΠΕΤΟΛΟΓΙΑ-ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ

  1. #1
    Blogthean
    Δεν έχει οριστεί status
     
    Το avatar του χρήστη monogramma59
    Εγγραφή
    18-06-2008
    Περιοχή
    ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
    Μηνύματα
    984
    Blogthea Money
    31.858
    Ευχαριστώ
    872
    Ευχαριστήθηκε 2.060 Φορές σε 574 Posts

    Wink ΡΕΜΠΕΤΟΛΟΓΙΑ-ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ

    ΡΕΜΠΕΤΟΛΟΓΙΑ-ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ



    Σας ενοχλούν οι διαφημίσεις στο φόρουμ; Απλά συνδεθείτε για να εξαφανιστούν!



    Tα ρεμπέτικα



    Eίναι μικρά απλά τραγούδια, που τραγουδούν απλοί άνθρωποι. Είναι ελληνικά τραγούδια που αναπτύχθηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα και ολοκλήρωσαν τον κύκλο τους στο τέλος της δεκαετίας του '50. Αν και κατ' αρχήν ερωτικά, τα ρεμπέτικα είναι στο βάθος μάλλον κοινωνικού περιεχομένου. Εξέφρασαν τους ανθρώπους που μετακινήθηκαν, εθελοντικά (εσωτερική ή εξωτερική μετανάστευση) ή με τη βία (προσφυγιά), από την περιφέρεια στις μεγάλες πόλεις.
    «Το ρεμπέτικο τραγούδι είναι έκφραση του Ελληνικού λαϊκού πολιτισμού. Συγχωνεύει στους κόλπους του στοιχεία διονυσιακά από την Αρχαία Ελλάδα, μυστικιστικά από το Βυζάντιο και ντερβίσικα από την Τουρκοκρατία σε διάσταση με την κυρίαρχη στη σύγχρονη Ελλάδα ιδεολογία, η οποία καθορίζεται από την Δυτική Ευρώπη και την Β. Αμερική» Παν. Κουνάδης

    Η γέννηση
    Ανεπιθύμητοι στο κέντρο των πόλεων αλλά χρήσιμοι στις συναλλαγές των αστών, οι άνθρωποι αυτοί εγκαταστάθηκαν σε πρώτη φάση στις άκρες των μεγάλων πόλεων: Σμύρνη, Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Σύρο, Σικάγο, Νέα Υόρκη κ.α. Λιμάνια φιλόξενα στο περιθώριο και την παρανομία. Η εποχή που πρωτοέγινε γνωστό το ρεμπέτικο τραγούδι είναι κοντινή μεν, άγνωστη δε. Ούτε τα αίτια ανάπτυξης, ούτε οι αρχικές επιδράσεις, ούτε οι πρώτες εστίες του ρεμπέτικου είναι επακριβώς γνωστές. Υποτίθεται ότι οι πιο πάνω πόλεις είναι οι χώροι όπου γεννήθηκε, όχι τυχαία το ρεμπέτικο τραγούδι Το ρεμπέτικο τραγούδι αποτελεί μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία -και όχι μόνο-του λαϊκού πολιτισμού των πόλεων , που συνεχίζει να συγκινεί τις ψυχές των ανθρώπων.

    Η πορεία μέσα στο χρόνο
    Το ρεμπέτικο τραγούδι είναι για πολλούς ο κληρονόμος του δημοτικού μας τραγουδιού. Λειτούργησε άλλωστε σαν τέτοιο μέχρι τα χρόνια της Μικρασιατικής καταστροφής . Μετά το 1922 όμως , τα προσφυγικοί συνοικισμοί γεμίζουν από κέντρα πράγματα αλλάζουν ραγδαία. Οι χώροι διασκέδασης, που αποτελούν νέους μαζικούς χώρους όπου στη συνέχεια θα αναπτυχθεί το ρεμπέτικο τραγούδι . Κάποια τραγούδια έλεγαν οι κουτσαβάκηδες της εποχής του Δημήτριου Μπαϊρακτάρη (ταγματάρχη-αστυνομικού διευθυντή Αθηνών στην περίοδο 1893-1897) αλλά δεν σώθηκαν στις μέρες μας. Εκείνη την εποχή η Ευρωπαϊκή μουσική είχε επιδράσει πολύ την αστική τάξη. Ενώ στα λαϊκά στρωματά ήταν διαδεδομένες περισσότερο η δημοτική και λαϊκή μουσική. Η λαϊκή τάξη λοιπόν άρχισε να έχει επαφές με τους πρόσφυγες και τη κουλτούρα τους. Οι μουσικοί αυτών των δυο, άρχισαν να βγάζουν καινούργιες μουσικές ιδέες. Το 1923 η Ελλάδα αντιμετώπισε τον ερχομό του 1.500.000 προσφύγων από την Μ.Ασια μετά από την καταστροφή του 1922.Οι πρόσφυγες αυτοί εγκαταστάθηκαν κυρίως τριγύρω από την Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά. Φυσικό ήταν οι πρόσφυγες αυτοί, να φέρουν μαζί και την μουσική τους.
    Το Μικρασιάτικο ύφος έχει πλέον επικρατήσει στα ρεμπέτικα και έχει γίνει τρόπος έκφρασης όλη αυτή την περίοδο (1925-35). Τα ρεμπέτικα είχαν πάντα τη μουσική των φτωχών και εκφράζον με διαφορετικό τρόπο και λυρικοτητα , την αγάπη, την χαρά, την λύπη, και τις δυσκολίες της καθημερινότητας. Κάποιον όρο για τα ρεμπέτικα δίνει η Gail Holst στο βιβλίο της "road of rebetica". "Τι είναι ξεχωριστό στο ρεμπέτικο; είναι ο συνδυασμός μεταξύ παραδοσιακής μουσικής της Ανατολικής Μεσόγειου και των στοίχων των τραγουδιών που είχαν σχέση με την ζωή του αστικού υπόκοσμου." Τα ρεμπέτικα είχαν τη δικιά τους πηγή στη προφορική παράδοση όπου ο αυτοσχεδιασμός έπαιξε ενδιαφέρον ρόλο και στη μουσική και στη λυρικοτητα των. Τα τραγούδια άρχιζαν πάντα με ένα ορχηστικό κομμάτι το λεγόμενο ταξίμι, όπου ο καλλιτεχνείς έδειχνε την ικανότητα του . Το ταξίμι δίνει το δικό του αίσθημα στο τραγούδι και μπορεί να διαρκέσει μέχρι και 12 λεπτά. Μετά από αυτό το τραγούδι αρχίζει. Συχνά ο τραγουδιστής αυτοσχεδιάζει μπάζοντας τον ακροατή σε διάφορα γεγονότα τοπικού ενδιαφέροντος . Οι παράλιοι Mικρασιάτες είχαν ήθη αστικού πληθυσμού και σχεδόν καθόλου έθιμα. Κυριότεροι φορείς του ρεμπέτικου τραγουδιού ήταν οι πρόσφυγες, οι φυλακισμένοι, οι χασικλήδες και οι φαντάροι. Μόνο τριάντα χρόνια κράτησε η ακμή του ρεμπέτικου τραγουδιού (περίπου 1922-1952),όπου μπορούμε να διακρίνουμε τρεις περιόδους. Στην πρώτη περίοδο (1922-32) κυριάρχησε το σμυρναίικο στυλ και γνωστοί συνθέτες της εποχής ήταν οι: Πλω, Εϊτζερίδης, Δραγάτης, Μαρίνος, Καρίπης. Στην δεύτερη περίοδο (1932-1940) έχουμε τη χρυσή εποχή του ρεμπέτικου.
    Τα πυτιά έδωσαν τη θέση τους στους μπουζουκομπαγλαμάδες και οι σμυρνιές τραγουδίστριες των καφέ-αμάν στους σέρτικους τραγουδιστές των τεκέδων, που συγχρόνως ήταν και συνθέτες, στιχουργοί και δεξιοτέχνες του μπουζουκιού. Τότε ήταν που το ρεμπέτικο, με κλασική απλότητα, απεκάλυψε τον αγνό κόσμο του περιθωρίου. Τέλος η τρίτη περίοδος (1940-1952) είναι εποχή που ο Τσιτσάνης και ο Χιώτης έπαιζε μπουζούκι σε δίσκο του Χάρμα. Ήταν η εποχή της πείνας, των κρεματορίων, των πυροβολισμών, του τρόμου, που όλα τα αγνόησε το ρεμπέτικο τραγούδι, γιατί ήταν πολύ νωρίς ακόμη να τραγουδήσει για αυτά. Ωστόσο το ρεμπέτικο αυτής της περιόδου δεν απέφυγε τα ζοφερά προαισθήματα.Ο Βασίλης Τσιτσάνης είναι ο μάγος εκείνης της εποχής, ο οποίος μετέβαλε το ρεμπέτικο τραγούδι σε λαϊκό, ο οποίος μίλησε για τον έρωτα με τρυφερότητα κοριτσιού, ο οποίος έκλαψε κρυφά για όσους έπεσαν στα σταυροδρόμια από πιστολιές προδοτών, ο οποίος έπαιξε μπουζούκι με τέλειο τρόπο. Προσέτι ο Τσιτσάνης, μαζί με το Μητσάκη και Χιώτη, διάλεξαν νέους τραγουδιστές με φωνές που θύμιζαν ψαράδες, χτίστες, μανάβηδες. Ο Τσιτσάνης εγκατέλειψε οριστικά το ούτι, το σαντούρι, τη μαντίλα (μαντίλα έπαιζε ο Τούντας, καθώς και ο Τσιτσάνης όταν ήταν παιδί) χρησιμοποιώντας στα παλιά καλά τραγούδια του μόνο μπουζούκι και κιθάρα. Επίσης ο Τσιτσάνης πλούτισε το ρεμπέτικο με δυσκολόπαιχτα ταξίμια και άλλα μελωδικά κοσμήματα, ανέφερε πρώτος αυτός τον εαυτό του στα τραγούδια του, τραγούδησε για το μαράζι του ακριβού έρωτος, άφησε κατά μέρους τις απλοϊκές ρύμες, έγραψε έναν αληθινά πανελλήνιο ύμνο, τη Συννεφιασμένη Κυριακή. Τα τραγούδια του Τσιτσάνη ήταν μελαγχολικά, ευγενή, ενάρετα, κατανυκτικά. Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του Μεταξά και της Γερμανικής κατοχής οι ρεμπέτες πέρασαν δύσκολα χρόνια. Ο Μεταξάς απαγόρευσε το μπουζούκι. Τα ρεμπέτικα άρχισαν σιγά σιγά να ξεχνιούνται. Ακούγονταν τραγούδια ιταλικού στυλ. Ευτυχώς υπήρχε ο Βαμβακάρης με την περίφημη Καλαματιανή κομπανία (Παπαιωαννου Χατζηχρήστος Μητσάκης). Ήταν η εποχή που δεσπόζει ο Μάρκος Βαμβακάρης μεγάλος λαϊκός τραγουδιστής, συνθέτης και οργανοπαίχτης. Δίπλα του ο Τούντας, ο Μπαγιαντέρας, ο Μπάτης , ο Ανέστης Δαλίας, ο Στράτος Παγιουμτζής (ή Τεμπέλης), ο Μορφέας, ο Χατζηχρήστος, ο Περιστέρης, ο Παπαϊωάννου. Κάθε μια από τις τρεις προαναφερθείσες εποχές της ακμής του ρεμπέτικου (συμβατικά ας τις πούμε: σμυρναίικοι, κλασική και λαϊκή), χωρίς να αποτελεί στεγανό διαμέρισμα, έχει το δικό της στυλ, και κάθε στυλ ξεχωρίζει σαφώς από τα άλλα.
    Ο επίλογος
    Τα ρεμπέτικα κράτησαν για παραπάνω από 50 χρόνια. Σήμερα έχουν περάσει πια στην ιστορία σαν αθάνατα τραγούδια. Τα τελευταία δέκα χρόνια αποχώρησαν από τη ζωή η πέρασαν στο περιθώριο και τελευταίοι από τους μεγάλους δημιουργούς του ρεμπέτικου τραγουδιού, που συντηρούσαν η με τον ένα η με τον άλλο τρόπο τις εστίες διάδοσης των ρεμπέτικων τραγουδιών. Ευτυχώς πολλοί νέοι ασχολήθηκαν με το είδος αυτό με αποτέλεσμα νέοι τραγουδιστές και μουσικοί να περάσουν στην υπηρεσία του ρεμπέτικου, ακολουθώντας πορεία προσήλωσης , ταυτίσεις και σεβασμού στις παραδόσεις. Αυτή η συνεχιζόμενη παρουσία στο προσκήνιο των ρεμπέτικων φανερώνει την βιολογική ανάγκη της ύπαρξης στους αιώνες των αιώνων ενός λαϊκού μουσικού είδους , που έχει κατά γραφεί πλέον σαν ουσιαστικό στοιχείο της κοινωνικής συνείδησης μεγάλων τμημάτων του ελληνικού λαού. Τα ρεμπέτικα κράτησαν για παραπάνω από 50 χρόνια. Σήμερα έχουν περάσει πια στην ιστορία σαν αθάνατα τραγούδια. Τα τελευταία δέκα χρόνια αποχώρησαν από τη ζωή η πέρασαν στο περιθώριο και τελευταίοι από τους μεγάλους δημιουργούς του ρεμπέτικου τραγουδιού, που συντηρούσαν η με τον ένα η με τον άλλο τρόπο τις εστίες διάδοσης των ρεμπέτικων τραγουδιών. Ευτυχώς πολλοί νέοι ασχολήθηκαν με το είδος αυτό με αποτέλεσμα νέοι τραγουδιστές και μουσικοί να περάσουν στην υπηρεσία του ρεμπέτικου, ακολουθώντας πορεία προσήλωσης , ταυτίσεις και σεβασμού στις παραδόσεις. Αυτή η συνεχιζόμενη παρουσία στο προσκήνιο των ρεμπέτικων φανερώνει την βιολογική ανάγκη της ύπαρξης στους αιώνες των αιώνων ενός λαϊκού μουσικού είδους , που έχει κατά γραφεί πλέον σαν ουσιαστικό στοιχείο της κοινωνικής συνείδησης μεγάλων τμημάτων του ελληνικού λαού.



    Συνημένες Εικόνες Συνημένες Εικόνες  
    Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη monogramma59 : 06-09-08 στις 9:14

  2. #2
    Blogthean
    Δεν έχει οριστεί status
     
    Το avatar του χρήστη julaki
    Εγγραφή
    10-03-2008
    Μηνύματα
    1
    Blogthea Money
    368
    Ευχαριστώ
    1
    Ευχαριστήθηκε 0 Φορές σε 0 Posts

    Προεπιλογή Απάντηση: ΡΕΜΠΕΤΟΛΟΓΙΑ-ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ

    euxaristw poly

Παρόμοια Θέματα

  1. ΡΕΜΠΕΤΙΚΑ
    By TAKHSPANOS in forum Συζήτηση για τη Μουσική
    Απαντήσεις: 13
    Τελευταίο Μήνυμα: 26-01-10, 23:43

Visitors found this page by searching for:

ρεμπετολογια

ρεμπετες τραγουδιστεςρεμπετικο τραγουδι και προσφυγεςπροσφυγες και ρεμπετικο τραγουδιrempetologiaρεμπετικα τραγουδια rapidshareNEOI REMPETES TRAGOYDISTESρεμπετικο 1922 1940ρεμπετικα rapidshareνεοι ρεμπετεσ τραγουδιστεσρεμπετεσ τραγουδιστεσκουναδης ρεμπετολογιαρεμπετολογια 0ΡΕΜΠΕΤΟΛΟΓΙΑπροσφυγες και ρεμπετικονεοι ρεμπετεςρεμπετικα rapidhshareρεμπρτικα νεοι τραγουδιστεςιστορία του ρεμπέτικου τραγουδιού rsrebetologiaρεμπέτες τραγουδιστέςδευτερη περιοδος ρεμπετικου 1922 1940νέοι ρεμπέτες τραγουδιστεςη ιστορια του ρεμπετικου τραγουδιου rapidshare50 rempetika tragoudia rar
SEO Blog

Members who have read this thread: 0

There are no members to list at the moment.

Tags for this Thread

Δικαιώματα - Επιλογές

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
  • BB code is σε λειτουργία
  • Τα Smilies είναι σε λειτουργία
  • Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
  • [VIDEO] code is σε λειτουργία
  • Ο κώδικας HTML είναι εκτός λειτουργίας
  • Trackbacks are σε λειτουργία
  • Pingbacks are σε λειτουργία
  • Refbacks are σε λειτουργία